مینای مهتاب

مینای مهتاب
آخرین مطالب
۲۸
اسفند ۹۹

shajariyan99.jpg

 

 

خواننده : سالار عقیلی

شاعر : محمدرضا یار

آهنگ ساز : ابوالفضل صادقی نژاد

به یاد استاد محمدرضا شجریان 

 

متن شعر :

 

این گونه آفتاب را خداحافظی مکن

با این دل خراب خداحافظی مکن

فرصت بده که تشنگی ام برطرف شود

می میرم از سراب خداحافظی مکن

شمع رخت چراغ شب خانه ی من است

ای شمع من بتاب خداحافظی مکن

این راه انتهایش آتش گرفتن است

برگرد آفتاب خداحافظی مکن

آرام تر مگر که به خاطر سپارمت

این گونه با شتاب خداحافظی مکن

۹۹/۱۲/۲۸
فاطمه حیدری (رضوان)

نظرات  (۵)

خیلی بابت این شجریان کفریم :/

چرا باید میراث فرهنگیمون خراب میکرد خداااا

خیلی عصبیم ازش 

پاسخ:
متوجه منظورتون نشدم؟! 

آرام تر مگر که به خاطر سپارمت اینگونه با شتاب خداحافظی مکن...

ای کاش کمی بیشتر قدر بشناسیم!

همین

پاسخ:
البته زمانی که ایشان در قید حیات بودند هم به صداشون علاقه مند بودم 

بخاطر این که ایشون رو دفن کنن میراث فرهنگی مون خراب کردن، آرامگاه فردوسی بزرگ رو هعی :(

پاسخ:
خب ایشان هم جزو سرمایه های هنری این مملکت هستند 

سرمایه!!!

طرفدارانش اهنگ هاشو نمیدونن سرمایه! ؟

ینی به پای فردوسی بزرگ میرسه؟؟

 

به خاک های قبر فردوسی بزرگ نمیرسه چه برسه به گرد پاش! 

۳۰ تیر ۰۰ ، ۱۵:۴۷ سایه های بیداری

با احترام :

این نوشتار در رابطه با سیاوش نیست . زنده یاد شجریان نیازی به اظهار نظر من و امثال من نداشته و ندارد .

روی سخنم با « آقای سین » است :

دوست عزیز ! لطفا بفرمائید که فردوسی به قبر و گور و بارگاه و منار و گنبد معروف است یا به شاهنامه ؟

اولا زنده یاد شجریان وصیت کرده بود که کنار زنده یاد اخوان ثالث دفنش کنند . اما توی این سرزمین ، دفن مرده ها هم باید با مجوز حکومت انجام شود که کجا دفن شود و کجا نه . آخه این حکومت نه تنها از زنده ها ، بلکه از مرده ها هم هراس دارد . خصوصا از کسی مثل شجریان و پیش از آن نیز از اخوان . پس دفن ایشان در کنار فردوسی به خواست ایشان نبوده . بلکه به زور چماق حکومت بود .

ادبا و شعرای ما ، زمانی نامشان زنده و جاوید است که ما آثار آنها را زنده نگه داریم . نه خاک گور و سنگ قبرشان را . هر چند از نظر شخصیتی لایق بهترین مقبره ها هستند . اما اگر نشد هم نشد . چون هیچ تاثیری در فراخی اندیشۀ آنها نخواهد داشت . شجریان خود از جمله بهترینهای تاریخ روزگار ماست که با به آواز کشیدن اشعار بسیاری از شاعران این مرز و بوم ، در زنده نگه داشتن نام آنها ، سهم بسزایی داشت .

اگر فردوسی در مقابل یورش اعراب وحشی ، زبان فارسی را با اشعارش زنده کرد ، شجریان نیز در این چهل سال تحجر مطلق آخوندی ، شعر و موسیقی ایران را زنده نگه داشت . پس چیزی کم از فردوسی مایه نگذاشته و در حد توانش آنچه می بایست میکرد ، کرد .

شما وقتی می نشیند پای تلویزون و اراجیف صدا و سیما را برای خودتان حجت قرار میدهید ، معلومه که به این نتیجه خواهید رسید که : « طرفدارانش آهنگ هاشو نمیدونن »

گیریم که یه عده از طرفدارانش فقط و فقط به خاطر صدای بی نظیرش وی را دوست داشتند و چیزی از آهنگ هایش نمیدانستند ، آیا این موضوع چیزی از استادی و بزرگی او کم میکند ؟ نه تنها کم نمیکند ، بلکه جایگاه والای او در آواز و موسیقی را بیش از پیش جلوه میدهد . این نشان میدهد که او مردمی میخواند و برای مردم میخواند . نه حکومتی و برای حکومت . و مردم هم او را دوست داشتند . خیلی بیش از حد تصور شما .

« مرغ سحر » را وقتی میخواند ، تمامی جمعیت سالن با وی هم صدا میشدند . پس اینگونه نبود که طرفدارانش آهنگهایش را ندانند . اون یکی دو نفری را هم که صدا و سیمای کذایی به عنوان مصاحبه در تلویزیون نشان داد که اطلاعی از آهنگهای شجریان نداشتند ، حتم بدان مثل سایر برنامه های و گزارشهای صدا و سیما ، دروغ محض بود . البته دلیل هم دارد که صدا و سیما اینقدر از شجریان کینه به دل بگیرد . زیرا وی بارها صدا و سیما را به دلیل عملکرد غلطش تحقیر کرد . سال هفتاد که ضرغامی ، شجریان را به تلویزون دعوت کرد ، فکر میکرد که با یک دعوت کذایی ، شجریان خود را به جعبۀ دروغ و دغل حکومت خواهد فروخت  . اما شجریان نواری در دست داشت و گفت : این نوار را در استدیو خودم پر کرده ام و برای هم میهنان هدیه آورده ام . چون میدانستم که صدا و سیمای شما قابلیتهای لازم برای ضبط صدای مرا ندارد . یعنی آشکارا و در مقابل چشم هفتاد هشتاد میلیون ایرانی ، ضرغامی و صدا و سیمایش را پشیزی ارزش قائل نشد .

بعدها هم بارها و بارها از صدا و سیما شکایت کرد که حق ندارید بدون اجازۀ من ، از آوازهایم در تلویزون استفاده کنید . چون صدا و سیما لیاقت آواز شجریان را نداشت . صدا و سیما ، آواز شجریان را پخش میکرد ، اما به جای نمای ارکستر و تصویر خود شجریان ، همراه با آواز ؛ فیلم راز بقا پخش میکرد . این نهایت فهم و لیاقت صدا و سیما بود .

پس صدا و سیما سالها بود که کینۀ شجریان را به دل داشت و چه زمانی بهتر از موقعی که شجریان فوت کرده بود و دستش از دنیا کوتاه بود و صدای و سیمای منحوس میتوانست تلافی کند . و مثلا به زعم خود از اعتبار شجریان بکاهد .

صدا و سیما خوب میداند که کل موجودیتش برای امثال من پشیزی ارزش ندارد ، اما این را هم خوب میداند که گنجشک مغزهایی مثل تو توی جامعه هست که اراجیف آن را بلغور کند .

تو که دم از فردوسی میزنی ، حتم دارم که حتی دو تا داستان از شاهنامه را نخواندی . یعنی اصلا سواد خواندن شاهنامه را نداری که بخوانی . فقط ادای روشنفکری در می آوری . گنده تر از تو ، کسانی همانند شریعتی و مطهری و آل احمد و سروش و ... بودند که ادای روشنفکری در آوردند و آمدند فرهنگ غنی و فرهنگ سازان ایران زمین را نابود کنند . اما لابلای اوراق تحجر خود گم شدند و رفتند .

و تو نیز هم .

پاسخ:
با عرض سلام و احترام 
ممنون از پاسختون
البته بنده هم صحبتی در مورد بخش آخر توضیحات شما داشتم
ولی بهتر می دونم که وارد مباحث سیاسی نشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی